همه چیز در مورد بیمه شخص ثالث
مقاله آموزشی

همه چیز درباره بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث که به بیمه خودرو هم شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین بیمه در کشور می‌باشد که اخذ آن به علت اجباری بودن برای هر راننده و جلوگیری از هزینه‌های سنگین پس از سانحه، واجب است.

همه چیز درباره بیمه شخص ثالث

راننده ماشین به عنوان شخص اول در قرار داد بیمه محسوب می‌گردد، این قرار داد بین راننده و شرکت بیمه که به عنوان شخص دوم یا ثانی، بسته می‌شود. بیمه ثالث شامل هر شخصی که در یک سانحه و تصادف رانندگی شخص اول دچار آسیب یا خسارت بوده(هر شخصی جز راننده) می‌باشد. این بیمه تمامی هزینه‌های درمان، فوت و خسارت های مالی شخص اسیب دیده در تصادف را شامل می‌شود.

هزینه اخذ بیمه شخص ثالث

شرکت‌های مختلفی برای این بیمه وجود دارند. هزینه کسب بیمه شخص ثالث در تمامی شرکت‌ها ثابت بوده است. طبق اخرین نرخ سال 1401 برای ماشین‌های با کمتر از 4 سیلندر 2344000 و برای خودروهای پیکان، پراید و سپند 2776000 و ماشین های چهار سیلندر 3263000 و سایر ماشین های بالای چهار سیلندر 3652000 تومان اعلام شده. هر چند خودروهایی مانند تاکسی، امبولانس، اتش نشانی و… که به دلیل نوع کاربری، استفاده بیشتر و در معرض خطر بودن موظف به پرداخت حق بیمه بیشتری هستند.

مطالعه بیشتر:علت استارت نخوردن ماشین

انتقال بیمه از فروشنده به خریدار

<strong>بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو قابلیت انتقال از سمت فروشنده به خریدار را دارد. همچنین اگر راننده جز افرادی بوده که در چند سال اخیر هیچ گونه استفاده از بیمه خود نکرده، شامل تخفیف خواهد بود و برای افرادی که طی 8 سال هیچ گونه دریافت خسارتی از بیمه نداشتن، تخفیف بالا 40 درصدی شامل حال بیمه این افراد می‌شود.

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث

با توجه به مدت اعتبار بیمه به دو دسته کوتاه مدت یا یکساله صادر می‌شود. در کوتاه مدت به مدت زمان 2 ماهه، 4 ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه بیمه نامه صادر می‌گردد. در بیمه یکسال به مدت 365 روز بیمه صادر شده و هزینه آن نسبت به تمدید کوتاه مدت مقرون به صرفه‌تر است.

نحوه اخذ بیمه شخص ثالث

پس از سال 1399 به دلیل شیوع بیماری کرونا، امکان اخذ انلاین بیمه توسط شرکت های بیمه فراهم شد و بیمه گذاران می‌توانند به صورت غیر حضوری پس از ثبت نام در سایت بیمه مورد نظر خود، تهیه کنند و نیازی به دریافت اصل بیمه نامه هم نیست. ارائه نسخه دیجیتالی و حذف نسخه فیزیکی یکی دیگر از پیشرفت‌ها در این صنعت بوده که از سال 99 یک پی دی اف به همراه کد کیو آر برای هر دارنده بیمه صادر می‌شود. بیمه گذار تنها کافیست با پرینت این نسخه و یا داشتن کد یکتای درج شده در بیمه نامه را به همراه خود داشته باشد.

مطالعه بیشتر:علت خرابی میل سوپاپ

سخن پایانی

بیمه شخص ثالث یکی از مسائل مهمی نیست که هر راننده باید به آن توجه کند تا از خسارت‌های سنگین پس از سانحه در امان باشد. همچنین شما میتوانید برای خرید لوازم یدکی به قیمت مناسب و صرفه جویی در هزینه های خود بصورت انلاین از طریق فروشگاه وندا یدک اقدام کنید. فروشگاه لوازم یدکی وندا ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودرو.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو