علت خرابی میل سوپاپ
مقاله آموزشی

علت خرابی میل سوپاپ

علت خرابی میل سوپاپ چیست؟

در این مقاله به معرفی این قطعه خودرو و معرفی علت خرابی آن می پردازیم.

میل سوپاپ چیست؟

میل سوپاپ یا میل بادامک قطعه است که در درون موتور خودرو قرار داد. وظیفه میل سوپاپ باز و بسته کردن سوپاپ ها به منظور کنترل ورودی سوخت و خروجی دود اگزوز می باشد. ساختار کلی این قطعه یک استوانه فلزی است که بر روی آن چندین بادامک شعاعی با شکل های بیضی، دایره ای ساخته شده که دریچه های ورودی و خروجی سوخت و هوا را جا به جا می کنند.

میل سوپاپ چیست

نحوه عملکرد میل سوپاپ

میل بادامک از طریق تسمه، زنجیر یا چرخ دنده به میل لنگ متصل می شود. این امر زمان بندی ثابت سوپاپ ها را در رابطه با حرکت پیستون ها تضمین می کند. نحوه عملکرد یک میل سوپاپ به نحوه عملکرد سوپاپ و میل سوپاپ بستگی دارد. یک سوپاپ بر روی سر سیلندر از دو قسمت اصلی، یک ساقه و یک سر تشکیل شده است. بادامک پیوند مکانیکی است که حرکت چرخشی را به حرکت خطی یا برعکس تبدیل می کند و باعث حرکات باز و بسته شوند سوپاپ ها می شوند.

انواع میل سوپاپ

میل سوپاپ ها به سه دسته تقسیم می شوند:

1.OHV: این گروه از میل سوپاپ در زیر موتور خورو قرار گرفته و نیرو را به وسیله سوپاپ های پایه بلند انتقال می دهند. از نوع نسل قدیمی میل سوپاپ می باشند.

2.SOHC: این گروه میل سوپاپ در بالای سیلندر قرار می گیرند. در موتورهای خطی که تنها یک میل سوپاپ ظرفیت دارند، استفاده می شوند.

3.DOHC: این گروه میل سوپاپ بصورت جفت در بالای سیلندر قرار می گیرند. در موتورهای وی V شکل به تعداد 4 عدد مورد استفاده هستند.

عوامل اسیب زا به میل سوپاپ

افت فشار روغن یا کمبود روغن در موتور خودرو از جمله عواملی هستند که باعث آسیب به میل سوپاپ موتور می شوند.

علامت های خرابی میل سوپاپ

از جمله عواملی که نشان دهنده مشکل و خرابی در میل سوپاپ هستند:

  • باز و بسته نشدن کامل سوپاپ ها
  • کاهش قدرت موتور و لرزش در آن
  • شنیدن صداهای غیر عادی از بخش سرسیلندر موتور

جمع بندی

میل سوپاپ قطعه مهمی در کار کنترل ورودی و خروجی هوا و گاز است که باید به سلامت آن توجه شود. در صورت هر گونه مشکل بهتر از ماشین خود را به یک متخصص نشان دهید و در صورت نیاز میل سوپاپ موتور را تعویض نمایید.

همچنین برای خرید میل سوپاپ با بهترین قیمت میتوانید به فروشگاه لوازم یدکی وندایدک مراجعه نمایید. ارائه قطعات استاندار با بهترین کیفیت بصورت آنلاین و ارسال  سریع به درب منزل شما در هر شهری که هستید، از خدمات فروشگاه وندایدک برای شما عزیزان است.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو