علت برنگشتن پیستون ترمز
مقاله آموزشی

علت برنگشتن پیستون ترمز

یکی از مشکلاتی که ممکن است در سیستم ترمز خودروی شما به وجود آید، برنگشتن پیستون ترمز است. پیستون ترمز، قطعه‌ای است که در سیستم ترمز دیسکی به کار می‌رود و با فشار دادن پدال ترمز، فشار هیدرولیکی را به ترمز دیسکی منتقل می‌کند تا چرخ‌ها توقف شوند. اگر پیستون ترمز خودرو برنگشته باشد، فشار هیدرولیکی به درستی به ترمز دیسکی منتقل نمی‌شود و در نتیجه، ترمز خودرو به درستی کار نخواهد کرد. در ادامه به علت برنگشتن پیستون ترمز خودرو و نشانه‌های آن می‌پردازیم.

عملکرد سیستم ترمز چگونه است؟

سیستم ترمز یکی از مهمترین سیستم‌های خودرو است که برای کنترل سرعت و توقف خودرو استفاده می‌شود. عملکرد سیستم ترمز به این شکل است که با فشار دادن پدال ترمز، یک فشار هیدرولیکی در سیستم ترمز ایجاد می‌شود و این فشار به سیستم ترمز چرخ‌ها منتقل می‌شود. در نتیجه، ترمز دیسکی یا ترمز بالابر (در سیستم ترمز دیسکی) به دوران چرخ‌ها اعمال می‌شود و خودرو به توقف می‌رسد. همچنین، در سیستم ترمز ABS، با کنترل الکترونیکی فشار در سیستم ترمز، جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و کنترل بهتر خودرو در شرایط رانندگی خاص انجام می‌شود.

علت برنگشتن پیستون ترمز

علت برنگشتن پیستون ترمز خودرو

برای بررسی علت برنگشتن پیستون ترمز خودرو باید به چند عامل توجه کرد.

وجود هوای در سیستم ترمز:

یکی از شایع‌ترین علل برنگشتن پیستون ترمز، وجود هوای در سیستم ترمز است. در صورتی که هوا وارد سیستم شود، فشار مورد نیاز برای فشرده شدن ترمز را از بین می‌برد و پیستون ترمز نمی‌تواند به صورت کامل به جای خود بازگردد.

خرابی سیستم هیدرولیک ترمز:

در صورتی که سیستم هیدرولیک ترمز خودرو خراب شده، ممکن است پیستون ترمز نتواند به جای خود بازگردد.

سایش زیاد صفحات ترمز:

زمانی که صفحات ترمز خودرو ساییده شده باشند، فشار مورد نیاز برای فشرده شدن ترمز کاهش می‌یابد و پیستون ترمز نمی‌تواند به صورت کامل برگردد.

وجود روغن کثیف در سیستم ترمز:

کثیفی و آلودگی روغن یکی دیگر از عوامل برنگشتن پیستون ترمز است. روغن کثیف باعث کاهش فشار در سیستم ترمز و در نتیجه باعث برنگشتن پیستون ترمز به جای خود است.

آب و خاک و رسوبات درون پیستون:

این مواد ممکن است با گذشت زمان و نامناسب بودن محافظت پیستون، درون آن رسوب کنند و باعث مشکل در این بخش شود.

خرابی سیستم ترمز:

اگر سیستم ترمز به درستی کار نکند، فشار هیدرولیکی به درستی به پیستون منتقل نمی‌شود و باعث برنگشتن آن می‌شود.

خرابی سیستم ABS:

در سیستم ترمز ABS، با کنترل الکترونیکی فشار در سیستم ترمز، جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و کنترل بهتر خودرو در شرایط رانندگی خاص انجام می‌شود. اگر سیستم ABS خودرو به درستی کار نکند، باعث برنگشتن پیستون شود.

خرابی کالیپر ترمز:

کالیپر ترمز، قطعه‌ای است که پیستون ترمز درون آن قرار دارد. در صورتی که کالیپر ترمز خودرو به درستی کار نکند، باعث ایجاد مشکل در پیستون ترمز می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب میل لنگ خودرو

با توجه به اینکه علت برنگشتن پیستون ترمز بسیار متنوع است، برای تعمیر آن بهتر است به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

ترمز خودرو

نشانه های خرابی سیستم ترمز

نشانه های خرابی سیستم ترمز عبارتند از:

  • صدای عجیب از سیستم ترمز
  • فشار کمتر در پدال ترمز
  • برخورد با مانع
  • لرزش در فرمان
  • افزایش فاصله ترمز
  • افزایش زمان ترمز
خرید لوازم یدکی خودرو با تخفیف!

سخن پایانی

در این پست به علت های برنگشتن پیستون ترمز و خرابی آن پرداختیم. در صورت نیاز به تعویض و خرید لوازم یدکی می‌توانید از طریق فروشگاه وندایدک اقدام نمایید. وندایدک ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودرو، با ارسال فوری و تخفیفات ویژه آماده پذیرش سفارش شما می‌باشد. همچنین در صورت نبود قطعه مورد نظر در فروشگاه یا نیازه به مشاوره می‌توانید با کارشناسان فروش ما به شماره 09124176365 یا 02133909235 تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو