قطعات مصرفی خودرو سمند
مقاله آموزشی

زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو سمند

یکی از موضوعات مهم برای دارندگان خودرو سمند، لیست قطعات مصرفی آن می‌باشد. لیست قطعات مصرفی سمند شامل روغن موتور، فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر سوخت، تسمه تایم، تسمه تعادل، ترمز، لنت ترمز، باتری و … می‌شود. هر چند که برخی از قطعات مصرفی مانند روغن و فیلتر‌ها به صورت منظم تعویض می‌شوند، اما قطعات دیگر نیز در صورت نیاز باید تعویض گردند. برای این منظور، بهتر است همیشه لیست قطعات خود را در دسترس داشته باشید و قبل از هر سفر بزرگ یا تعمیرات، آن‌ها را بررسی کنید تا از خراب شدن ناگهانی خودرو جلوگیری کنید. در ادامه به معرفی قطعات مصرفی خودرو سمند و زمان تعویض آن‌ها می‌پردازیم.

قطعات مصرفی خودرو سمند

1.روغن موتور

روغن موتور یکی از قطعات مصرفی مهم در موتور خودرو به شمار می‌آید. وظیفه این روغن کاهش سایش و اصطکاک اجزای موتور در زمان کار می‌باشد. از مهمترین قطعات مصرفی روغن در سمند میتوان به، فیلتر روغن اشاره کرد. فیلتر روغن هم به تصفیه روغن از ذرات و رسوباتی که در آن جمع شده‌اند کمک می‌کند و نیازمند تعویض منظم است.

زمان تعویض روغن موتور

زمان تعویض روغن موتور خودرو سمند بطور معمول پس از هر 5 الی 10 هزار کیلومتر رانندگی تخمین زده می‌شود. برای تعویض فیلتر روغن هم پس از 10 الی 20 هزار کیلومتر رانندگی، بهتر است اقدام نمایید.

روغن موتور

2.فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی دیگر از قطعات مصرفی خودرو سمند است. وظیفه این قطعه جلوگیری از ورود ذرات گرد و خاک و آلودگی‌ها به داخل موتور هوا و عبور هوای بهینه جهت احتراق سوخت می‌باشد. تعویض دوره‌ای و به موقعه فیلتر هوا در کاهش مصرف سوخت و عملکرد موتور خودرو موثر است.

زمان تعویض فیلتر هوا

زمان تعویض فیلتر هوا با توجه به میزان الودگی هوای منطقه و شرایط محیطی بین 1 الی 2 ماه توصیه می‌شود.

فیلتر هوا

بیشتر بخوانید: معرفی انواع لوازم جانبی خودرو

 3.لنت موتور

لنت موتور که جزئی از سیستم ایمنی خودرو است. وظیفه آن حفظ عملکرد بهینه سیستم ترمز و کاهش سرعت برای توقف ایمن خودرو می‌باشد. تعویض لنت موتور به طور منظم برای کاهش خطرات ناشی از سایش زیاد لنت، بسیار مهم است. هنگامی که لنت موتور فرسوده می‌شود، عملکرد ترمز خودرو کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث افزایش فاصله ترمزدهی و خطر بروز تصادف می‌شود.

زمان تعویض لنت موتور

توصیه می‌شود برای چرخ جلو بین 20 تا 30 هزار کیلومتر و چرخ عقب بین 70 تا 100 هزار کیلومتر جهت تعویض لنت موتور، اقدام نمایید.

لنت موتور خودرو

4.شمع موتور

شمع موتور نیز یکی دیگر از قطعات مصرفی مهم در خودرو سمند است. وظیفه شمع ایجاد جرقه الکتریکی جهت اشتعال سوخت در سیلندرهای موتور می‌باشد. سلامت شمع موتور برای حفظ عملکرد بهینه موتور و کاهش مصرف سوخت بسیار مهم است. هنگامی که شمع موتور فرسوده می‌شود، عملکرد موتور کاهش می‌یابد و این باعث افزایش مصرف سوخت و خطر بروز خرابی‌های جدی‌تر در موتور می‌شود.

زمان تعویض شمع موتور

بسته به نوع شمع و برندی که استفاده می‌کنید زمان تعویض شمع خودرو متغییر است. اما بطور معمول بین 50 تا 100 کیلومتر رانندگی بهتر است نسبت به چکاپ و تعویض شمع ماشین خود اقدام نمایید.

شمع خودرو

5.تسمه دینام

تسمه دینام یا تسمه پروانه که در بخش جلویی موتور نصب می‌شود، جهت انتقال نیروی گشتاور موتور به سایر قطعات مصرفی مانند دینام، واتر پمپ، پمپ فرمان و… استفاده ‌می‌شود. زمان تعویض تسمه دینام قابل اهمیت است. زیرا در صورت فرسودگی و شکستن تسمه دینام، عملکرد دینام و سایر قطعات مصرفی مختل می‌شود و باعث خرابی موتور و افزایش هزینه‌های تعمیراتی می‌گردد.

زمان تعویض تسمه دینام

زمان تعویض تسمه دینام بستگی به شرایط فیزیکی قطعه دارد. در صورت مشاهده هر گونه پارگی، ترک خوردگی و خشکی این قطعه باید برای تعویض آن اقدام کنید.

تسمه دینام

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوازم یدکی

6.تسمه تایم

تسمه تایم یکی دیگر از قطعات مهم در خودرو است که برای نظم دادن به حرکات دیگر قطعه‌های موتور استفاده می‌شود. این تسمه که از جنس پلاستیک است، بین میل‌لنگ و میل بادامک‌های سر سیلندر رابطه‌ای برقرار می‌کند. تسمه تایم با چرخش میل‌لنگ، میل‌سوپاپ را می‌چرخاند و همین امر باعث حرکت سوپاپ‌ها هم می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم بستگی به نوع خودرو و شرایط استفاده دارد. اما بطور معمول زمان تعویض تسمه تایم بین 60 الی 80 هزار کیلومتر رانندگی است. این قطعه بصورت دوره‌ای و منظم باید تعویض شود زیرا در صورت فرسودگی و خرابی تسمه، عملکرد موتور به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

تسمه تایم

7.دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ نیز به عنوان دیگر قطعات مصرفی خودرو سمند شناخته می‌شوند. این قطعات بین دیسک کلاچ و پروانه گیربکس قرار دارد و باعث انتقال حرکت از موتور به گیربکس می‌شود. دیسک و صفحه کلاچ نیز باید به طور منظم تعویض شود تا عملکرد خودرو بهینه باشد.

زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ

زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ بین 60 الی 80 هزار کیلومتر بطور میانگین است. اما بستگی به شرایط استفاده ممکن است این زمان متفاوت باشد و باید توسط کارشناس خودرو تعیین شود.

دیسک و صفحه کلاچ
بیشتر بخوایند: راهنمای خرید لوازم یدکی

8.استپر موتور

استپر موتور برای کنترل حرکت خودرو در حالت توقف و ایستادگی آن در شیب استفاده می‌شود. این قطعه در بخش ترمز خودرو قرار دارد و باعث توقف چرخ‌ها می‌گردد. این قطعه در صورت فرسودگی و خرابی، عملکرد ترمز خودرو به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است باعث خطرات جدی برای راننده و سایر عابران شود. پس باید به تعویض منظم آن و صحت سلامت قطعه توجه نمایید.

زمان تعویض استپر موتور

زمان تعویض استپر موتور سمند بطور معمول بین 30 الی 50 هزار کیلومتر است. لازم به ذکر است که زمان تعویض استپر موتور نیز بستگی به نوع خودرو و شرایط استفاده دارد. در صورت مشاهده هر گونه علائم خرابی استپر موتور، بهتر است برای تعویض آن اقدام کنید.

استپر موتور

سخن پایانی

در این پست به معرفی قطعات مصرفی خودرو سمند و زمان مناسب تعویض آن‌ها پرداختیم. برای سلامت خودرو بهتر است در صورت مشاهده هر گونه علائم خرابی نسبت به تعویض لوازم یدکی خود اقدام کنید. همچنین، استفاده از لوازم یدکی با کیفیت بالا برای حفظ سلامت خودرو و کاهش هزینه‌های ناشی از تعویض قطعات خودرو راهی موثر در کاهش هزینه‌ها می‌باشد. فروشگاه وندایدک ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودرو در سریع ترین زمان ممکن سفارش شما را ارسال می‌کند و میتوانید یک خرید مطمئن را با ما تجربه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو