علائم خرابی پیستون خودرو
دانستنی های ماشین

علائم خرابی پیستون خودرو

علائم خرابی پیستون خودرو

پیستون یکی از اجزای مهم و کاربردی موتور احتراقی خودرو است که در تبدیل سوخت به انرژی مورد نیاز، نقش دارد. در این مقاله به معرفی پیستون و وظایف آن می‌پردازیم. همچنین دلایل و علائم خرابی پیستون را برسی می‌کنیم.

پیستون چیست؟

پیستون یک قطعه فلزی از جنس الیاژ الومینیوم است. در ظاهر به شکل استوانه‌ای تو خالی با یک سر بسته و یک سر باز می‌باشد. پیستون‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند تا توان انتقال حرارتی بالایی داشته باشند. این قطعه از طریق پین پیستون به یک طرف میله اتصال وصل می‌شود. میله اتصال از سمتی که به پیستون متصل است را انتهای کوچک می‌گویند و از سر ازاد دیگر به میل لنگ متصل می‌شود که به آن انتهای بزرگ گفته می‌شوند.

پیستون چیست

وظیفه و کار پیستون چیست؟

در موتورهای چهار زمانه، پیستون عمل رفت و برگشت درون سیلندر موتور را انجام می‌دهد. این حرکت رفت و برگشتی پیستون باعث می‌شود تا مخلوط هوا و سوخت برای احتراق متراکم و آماده شوند. از طرف دیگر پیستون به خروج دود حاصل از احتراق کمک می‌کند. حرکت بالا به پایین این قطعه منشا نیروی موتور و چرخیدن میل لنگ می‌شود.

انواع مختلف پیستون

پیستون موتور خودرو دارای انواع مختلفی است که عبارت اند از:

  • پیستون کم قطر
  • پیستون نمکی یا سدیمی
  • پیستون پهن
  • پیستون فریونی

بخش های یک پیستون

بخش‌های مختلف یک پیستون با توجه به کارایی آن مانند موتور، سوخت، سیلندر و… تغییر می‌کند. اما برخی بخش‌های اصلی در تمام پیستون‌ها بصورت یکسان وجود دارند. این بخش ها عبارت اند از:

  1. سوراخ گژن پین: محل قرار گیری گژن پین پیستون است.
  2. دامنه: بخش پاشینی پیستون با ظاهر بدون برش یا برش سطحی و یا برش کامل
  3. شیار رینگ: در بالای دامنه و محل قرار گیری رینگ
  4. تاج: بخش بالایی پیستون که قطر بیشتری نسبت به بخش دامنه دارد و نوع طراحی تاج در کیفیت اختلاط هوا و سوخت و قدرت تولیدی موثر است.
بیشتر بخوانید: معرفی برند لوازم یدکی خودرو عظام

علائم خرابی پیستون

علائم خرابی پیستون خودرو

علائم خرابی پیستون با توجه به نوع خرابی و فرسودگی قطعه به چند دسته زیر تقسیم می‌شود:

1. کاهش شتاب خودرو

زمانی که موتور خودرو قدرت کافی را ندارد و ماشین نمیتواند به خوبی شتاب بگیرد، دلیل بر این است که مخلوط سوخت و هوا  تراکم کمتری دارد. همانطور که گفتیم وظیفه پیستون متراکم کردن مخلوط هوا و سوخت است. علت این کاهش یکی از علائم خرابی پیستون خودرو است.

بیشتر بخوانید: واتر پمپ چیست؟

اگر زمانی که پای خود را بر روی پدال گاز جهت بالا بردن سرعت می گذارید و زمان بیش از حد معمول برای بالا رفتن سرعت مشاهده می کنید، بهتر است از سلامت پیستون‌های خود مطمئن شوید.

2. خروج بیش از حد دود از اگزوز

زمانی که پیستون دچار خرابی می‌شود و روغن به درون سیلندر راه پیدا می‌کند. در پی این اتفاق زمان احتراق درون موتور علاوه بر سوخت و هوا، روغن وجود دارد و این باعث می‌شود تا دود غلیط تر حد معمول از اگزوز خارج شود. وجود رنگ خاکستری یا ابی تیره به همراه بوی روغن سوخته، یکی دیگر از علائم خرابی پیستون خودرو است.

3. مصرف بیش از حد روغن موتور

اگر پیستون‌ها دچار فرسودگی یا مشکلی شوند، روغن موتور به درون محفظه احتراق راه پیدا می‌کند. در نتیجه خودرو بیش از حد معمول روغن مصرف و این مشکل را میتوانید یکی از علائم خرابی پیستون خودرو در نظر بگیرید.

4. افت توان خودرو

گاهی خودرو توان خودرو را از دست می‌دهد و نمیتواند به خوبی سرعت بگیرد یا قدرت موتور کاهش می‌یابد. در این صورت ممکن است اشکالی در پیستون موتور وجود داشته باشد و بهتر است ماشین شما توسط یک متخصص چک شود.

دلیل خرابی پیستون خودرو

دلایل خرابی پیستون ماشین چیست؟

هر قطعه خودرو دارای عمر مفیدی است که با توجه به شرایط و نحوه استفاده از خودرو این زمان متغییر بوده است و گاهی ممکن است قطعه زودتر به پایان عمر مفید خود برسد. علاوه بر این از جمله دلایل خرابی پیستون میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذوب شدن پیستون
  • ساییده شدن میله های پورت سطح درپوش سیلندر.
  • مناسب نبودن فاصله شیار پیستون و رینگ روی آن.
  • مشکل در روغن کاری سیلندر و کم بودن روغن.
  • ترک خوردن و فرسایش شعاعی پیستون.
خرید انواع پیستون خودرو
سخن پایانی

پیستون یک قطعه مهم در توان موتور خودرو شما است که هر گونه مشکل یا خرابی در آن باعث بالا رفتن مصرف سوخت و روغن به علاوه مشکلات دیگر در سیلندر و بخش‌های مهم موتور می شود. پس با دیدن هر یک از علائم و مشکلات مربوط به خرابی پیستون بهتر از ماشین خود را به یک متخصص نشان دهید. همچنین میتوانید برای خرید پیستون مناسب با قیمت به صرفه از طریق فروشگاه لوازم یدکی وندایدک اقدام کنید. وندایدک انواع پیستون و لوازم خودرو با قیمت بازار در اسرع وقت برای شما مشتریان عزیز ارسال می کند. همچنین در صورت نبود قطعه مورد نظر در فروشگاه میتوانید از طریق سفارش قطعه درخواست خود را برای ما ثبت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو