فیلتر هوا خودرو
دانستنی های ماشین

همه چیز درباره فیلتر هوای خودرو

موتور خودرو برای استارت و روشن شدن علاوه بر وجود سوخت و نیروی الکتریسته به میزان کافی هوا نیاز دارد تا فرایند احتراق و استارت خودرو انجام شود. اما این هوا از کجا تامین می‌شود؟ آیا هوا مستقیم از خارج به درون موتور ماشین وارد می شود؟ در اینجاست که فیلتر هوا وارد عمل می شود!

فیلتر هوای خودرو چیست؟

فیلتر هوا قطعه ای است که از کاغذهای مخصوص با سوراخ های بسیار ریز با جنس کاغذی، پارچه ای یا اسفنجی بصورت اکاردئونی ساخته شده می‌شود. این قطعه داخل یک محفظه مشکی رنگ که بر روی موتور خودرو قرار می‌گیرد. به وسیله یک لوله، هوا وارد این محفظه شده و سپس توسط فیلتر تصفیه و به درون موتور فرستاده می‌شود.

کار فیلتر هوا چیست؟

فیلترهوا خودرو مانع ورود ذرات معلق درهوا، الودگی و باکتری به درون موتور می‌شود. این عمل باعث حفظ سلامت موتور خودرو، جلوگیری از فرسایش آن و احتراق مناسب آن است.

انواع فیلترهوای خودرو

همانطور که گفتیم فیلتر هوای خودرو از جنس کاغذی، پارچه ای و اسفنجی ساخته می‌شوند که به عنوان دسته بندی از انواع فیلترهوای خودرو میتوان در نظر گرفت. همچنین بر اساس کارایی فیلترها به انواع: فیلتر هوا موتور، فیلتر کابین، فیلتر بنزین و فیلتر روغن تقسیم بندی می‌شوند.

مطالعه بیشتر: علت استارت نخوردن ماشین

فیلتر هوا خودرو

عمر فیلتر هوا خودرو

عمر مفید فیلتر هوای خودر چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که عمر فیلتر هوا به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  1. نوع خودروی شما
  2. میزان استفاده از خودرو
  3. محل تردد خودرو که شامل چه جاده ای (خاکی، آسفالت و…) باشد
  4. شهری که خودرو در قرار دارد که جز کلان شهرها با هوای آلوده است یا خیر

با توجه به هر ماشین و عوامل گفته شده میزان استفاده از یک فیلتر هوا متفاوت است اما بطور کلی عمر مفید یک فیلتر هوا بین 3 تا 5 هزار کیلومتر اعلام شده است که پس طی این مسافت بهتر از فیلتر هوای شما توسط یک متخصص چک شود و در صورت نیاز تعویض گردد.

شستشوی فیلتر هوا

یکی از کارهایی که باعث تمیزی فیلتر هوا می شود، شستشوی آن است در صورتی که فیلتر شما از نوع یکبار مصرف نباشد. برای انجام این کار ابتدا باید فیلتر هوای ماشین خود را از محفظه فیلتر هوا خارج کنید. سپس فیلتر را درون یک سطح حاوی محول اب و صابون قرار دهید و بچرخانید. پس از خارج شدن کثیفی موجود، فیلتر را ابکشی کنید و روی یک حوله قرار دهید تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن فیلتر هوا را نصب کنید.

همچنین میتوانید بجای شستشو با جارو برقی آن را حدود یک دقیقه جارو بزنین و گرد غبار بر روی فیلتر را پاک کنید که این کار از شستن آن و صدمه دیدن فیلتر هوا ایمن تر است.

مطالعه بیشتر: 5 نشانه زمان تعویض روغن موتور

زمان تعویض فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوا همانند سایر قطعات موتور پس از گذراندن عمرمفید، کارایی لازم خود را از دست می‌دهد و نیاز به تعویض دارد. چند عاملی که نشانه زمان تعویض فیلتر هوای خودرو شما رسیده است، شامل:

  • ریپ زدن موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش رسوب بر شمع موتور
  • کاهش قدرت موتور
  • افزایش خروجی گاز اگزوز
  • دیر روشن شدن موتور

هر گونه از علائم بالا نشان دهنده رسیدن زمان تعویض فیلتر هوای خودرو شماست. پس ماشین خود را به یک متخصص نشان دهید و برای تعویض فیلتر هوا اقدام نمایید.

سخن پایانی

فیلتر هوا قطعه مهمی برای کارکرد و سلامت موتور خودرو است که بی‌توجهی به آن باعث اسیب به سایر قطعات موتور، افزایش مصرف سوخت و هزینه های سنگین‌تری می‌باشد. در صورت نیاز به تعویض فیلتر خودرو و خرید فیلتر هوا میتوانید به فروشگاه لوازم یدکی وندایدک مراجعه نمایید و با قیمت مناسب بصورت آنلاین فیلتر هوا خود را خریداری نمایید. وندایدک ارائه دهنده انواع قطعات لوازم یدکی موتوری خودرو به قیمت بازار، همواره تلاش خود را می کند تا شما مشتریان عزیز بهترین تجربه خرید آنلاین لوازم یدکی ماشین را داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو