همه چیز درباره بنزین
دانستنی های ماشین

همه چیز درباره بنزین

بنزین معمولی بنزین سوپر یورو 4

هر خودرویی برای به حرکت در امدن و احتراق موتور خود احتیاج به سوخت دارد. در طی سالیان گذشته انواع مختلفی از سوخت معرفی و ازمایش شده است که پس از آن تعداد محدودی برای مصرف خودروها باقی ماند. یکی از این سوخت‌ها بنزین است که در انواع مختلف ارائه شده است.

بنزین چیست؟

بنزین ماده قابل اشتعال شفافی است که از مشتقات نفت خام گرفته می‌شود. این ماده فرار برای احتراق داخلی موتور خودرو انرژی بالایی در زمان احتراق آزاد می کند و قابلیت ترکیب با اکسیژن هوا را دارد که یک اصل برای عمل احتراق می‌باشد. بنزین مجموعه از مواد آلی هیدروکربن هایی که شامل پارافین ها، نفتن ها، اولفین ها و اکتان ها می باشد که مهم ترین ترکیب بنزین اکتان است.

انواع بنزین

بر اساس عدد اکتان نوع بنزین ها از یکدیگر جدا می شوند. در حال حاضر در جایگاه های سوخت ایران سه نوع بنزین ارائه می‌شود که شامل:

  • معمولی (یورو 2) با عدد اکتان 87
  • سوپر با عدد اکتان 89 الی 90
  • یورو 4 با عدد اکتان 91 الی 95

هر چه عدد اکتان بالاتر باشد، کیفیت بنزین بهتر بوده و الایندگی های ناشی از سوخت آن نیز کاهش میابد.

مطالعه بیشتر: همه چیز درباره فیلتر هوا

تفاوت بنزینی یورو 2 با یورو 4

  1. استاندارد الایندگی یورو در سال 1992 توسط اتحادیه اروپا بطور رسمی تاسیس شد. در این قوانین و مقرراتی حد مجازی برای گازه های تولید شده ناشی از سوختن سوخت، وضع شد تا در حفظ سلامت هوا و محیط زیست نیز موثر باشند. هر 5 الی 6 سال یکبار قوانین جدیدی معرفی می شوند که تا کنون 6 استاندارد یورو 1 تا 6 معرفی شده است.
  2. بنزین معمولی یا یورو 2 که جز سوخت عمومی هست که به بنزین معمولی هم شناخته می‌شود. این بنزین از قوانین یورو 2 که در سال 1996 وضع شده، پیروی می‌کند.
  3. بنزین یورو 2 محدودیت‌ های موجود بر روی کربن‌ مونو کسید، هیدروکربن‌ های نشتی و اکسید نیتروژن را به روز کرده و به عبارتی مقادیر مجاز آن‌ها را کاهش داده. جدول‌های زیر استانداردهای آلایندگی برای خودروهای سواری بر اساس استاندارد یورو 4 می‌باشد.

بنزین یورو 2

خودرو

کربن مونوکسید

هیدروکربن

اکسید نیتروژن

خودرو سواری بنزینی

2.2 گرم

0.5 گرم

بنزین یورو 4 که بر اساس قوانین یورو 4 در سال 2005 وضع شده است و بنزینی با عدد اکتان 91 الی 95 است. جدول‌های زیر استانداردهای آلایندگی برای خودروهای سواری بر اساس استاندارد یورو 4 می‌باشد.

بنزین یورو 4

خودرو

کربن مونوکسید

هیدروکربن

اکسید نیتروژن

خودرو سواری بنزینی

1.0 گرم

0.08

0.10

با توجه به جدول میتوان تفاوت کاهش میزان گازهای تولیدی از بنزین یورو 4 با بنزین یورو 2 را مشاهده نموند.

انواع بنزین

بنزین یورو 4 یا بنزین سوپر

یک تصور عمومی وجود دارد که بنزین سوپر از هر بنزین دیگری بهتر است. بنزین سوپر بدون سرب با عدد اکتان 89 الی 90 که در جایگاه های سوخت عرضه می‌شود، از بنزین معمولی بهتر بوده و باعث افزایش قدرت موتور و سرعت می‌گردد. اما عدد اکتان بنزین یورو 4 از بنزین سوپر بالاتر بوده و این بزنین از کیفیت بهتری برخودارد است. بر اساس استانداردها الاینده یورو، بنزین یورو 4 اسیب کمتری به محیط زیست و الودگی هوا وارد می کند و نوع پاک تر و مناسبی است. همچنین به گفته رئیس جایگاه داران در حاضر در بسیاری از کلان شهرهای ایران شامل شهر تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، اراک و… بنزین یورو 4 عرضه می‌شود.

مطالعه بیشتر: ورود خودروهای جدید به بازار

تشخیص نوع بنزین ها از هم

یکی از راه های تشخیص نوع بنزین ها از یکدیگر رنگ آن‌ها است. بنزین بصورت کلی ماده بدون رنگی هست که برای تشخیص و تفکیک نوع آن‌ها از هم در پلایشگاه مقدار اندکی رنگ مخصوص به بنزین اضافه می‌شود. اما رنگ بنزین نشان دهنده کیفیت و یا چیز دیگری نیست و تنها برای تشخیص می‌باشد.

رنگ بنزین معمولی صورتی مایل به قرمز هستند. بنزین سوپر رنگ سبز پر رنگی دارد و بنزین یورو 4 به رنگ سبز است.

سخن پایانی

در این پست به معرفی و تفاوت بنزین معمولی بنزین سوپر یورو 4 پرداختیم. میانگین مصرف روزانه بنزین حدود 104 میلیون لیتر در روز اعلام شده است که این عدد برای جمعیت ایران معادل مصرف یک کشور معادل یک کشور 280 تا 300 میلیون جمعیت می‌باشد. بالا رفتن مصرف سوخت یکی از عوامل موثر بر میزان الودگی هوا بوده که رانندگان میتوانند با استفاده از بنزین یورو 4 در کاهش الودگی های تولیدی، موثر باشند. همچنین برای تعویض قطعات موتوری ماشین خود جهت مصرف درست سوخت میتوانید به فروشگاه وندایدک مراجعه نمایید تا قطعات لوازم یدکی ماشین خود را با قیمت مقرون به صرفه خریداری نمایید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو