علائم خرابی دینام خودرو
مقاله آموزشی

دینام خودرو و علائم خرابی آن

خودرو علاوه بر سوخت برای کار کرد بخش‌های مختلف خود مانند برف پاکن، چراغ‌ها، رادیو، کولر، بخاری و… احتیاج به نیروی برق دارد. اما تا به حال این فکر کرده‌اید که این نیروی لازمه از کجا تولید و تامین می‌شود؟ در این مقاله به معرفی دینام خودرو و علائم خرابی دینام خودرو می‌پردازیم.

دینام خودرو چیست؟

دینام خودرو قطعه موتوری است که وظیفه تولید انرژی برق لازم قسمت‌های مختلف ماشین را به عهده دارد. همچنین این ژنراتور کار ذخیره انرژی برق در باتری خودرو جهت منع تخلیه شارژ باتری، را انجام می‌دهد. دینام در قسمت جلویی موتور خودرو نصب می‌شود و بر اساس تعداد زغال ها در دسته بندی زیر قرار می‌گیرد:

  1. دینام دو زغاله بطور معمول بیشتر خودروهای عادی از این نوع دینام برخوردار هستند.
  2. دینام سه زغاله نوع قدیمی از دینام که توقف تولید شده است.
  3. دینام چهار زغاله برای ماشین ها با مصرف بالا مانند اتوبوس مسافر بری استفاده می‌شود.

وظیفه دینام خودرو

1.شارژ کردن باتری خودرو

مهم‌ترین وظیفه دینام خودرو تولید برق جهت شارژ مجدد باتری خودرو می‌باشد. انرژی باتری در زمان استارت و حرکت ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار این انرژی محدود بوده و اگر باتری شارژ نشود ممکن است بعد چند دقیقه کار کردن خودرو این مقدار به پایان برسد و شارژ باتری خودرو خالی شود. در اینجا دینام خودرو مانع این اتفاق می‌شود و در هنگام کار ماشین، مدام به شارژ باتری خودرو می پردازد و برق لازمه این قطعه را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت ترکیدن باتری ماشین

2.تامین برق قطعات الکتریکی خودرو

تامین انرژی سیستم‌های الکتریکی خودرو شامل فن‌ها، چراغ‌ها، رادیو، برف پاکن، سیلندر احتراق و… نیز توسط دینام انجام می‌شود.

3.تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی

دینام خودرو با استفاده از میل لنگ موتور و سیستم پیچی الکتریکی و میدان مغناطیسی پیوسته دینام که در طول محور خود میچرخد به تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی می‌پردازد. آرمیچر موجود در دینام به وسیله چرخش در مدار مغناطیسی دینام برق را از این حرکت تولید می‌کند.

دینام خودرو

علائم خرابی دینام خودرو

1.کم شدن نور چراغ‌ها

اگر نور چراغ های خودرو در جلو و چراغ‌هایی بر روی داشبرد کم نور یا به شدت پر نور شوند، یکی از علائم خرابی دینام به حساب می‌آیند. تامین انرژی برق لازم چراغ ها به عهده دینام می‌باشد که هر گونه اختلال و خرابی در دینام بر عملکرد چراغ های خودرو موثر است.

2.روشن شدن چراغ هشدار

چراغ هشدار در خودروهای دهه اخیر روی صفحه کیلومترشمار قرار داده شده است. این چراغ جهت نشان دادن وضعیت عملکرد دینام خودرو می‌باشد. زمانی که چراغ روشن می‌شود یا بصورت چشمک زدن آلارم خود را نشان می‌دهد، به ولتاژ خروجی دینام اشاره می‌کند که در حالت استاندارد معمول نیست و ممکن است اختلال یا مشکلی در عملکرد دینام وجود داشته باشد.

3.شنیدن صداهای نامعمول از خودرو

اگر صدای جیر جیر یا غرغر از سمت موتو به گوشتان رسیده باشد، میتواند یکی دیگر از علائمی باشد که خبر از خرابی دینام خودرو می‌دهد.

4.خالی شدن باتری و روشن نشدن ماشین

همانطور که گفتیم یکی از وظایف دینام تامین شارژ باتری خودرو است. اگر دنیام خودرو از کار بیافتد در نتیجه تمام انرژی باتری بدون شارژ مجدد، در زمان کار خودرو استفاده می‌شود و در هنگام استارت مجدد ماشین به دلیل خالی بودن باتری و نبود انرژی الکتریسته اولیه با مشکل رو به رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت استارت نخوردن ماشین

5.وجود پارگی و خوردگی تسمه

تسمه‌ها ممکن است دچار مشکلات زیادی از قبیل: پارگی، ساییدگی، خوردگی، در رفتن، چرب شدن، سفتی و یا شلی بیش از حد شوند. هر گونه از این علائم در تسمه خودرو میتواند به وجود مشکلی در دینام اشاره کند.

6.جوش اوردن خودرو

وجود مشکل در دینام خودرو که باعث از کار افتادن تسمه و در نتیجه جوش اوردن ماشین می‌شود و میتوان گفت که جوش آوردن خودر یکی از عوامل نشان دهنده مشکل در دینام است. این مشکل به ترتیب که با اختلال در عملکرد تسمه سپس از کار افتادن واتر پمپ و به دنبال آن توقف سیستم گردش آب است که همه مراحل در نتیجه منجر به جوش آوردن خودرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت کم شدن آب رادیاتور

راه حل مشکل خرابی دینام

1.تعویض دینام

سریع ترین راه حل رفع مشکل دینام خراب یا سوخته پس از چکاپ و تشخیص توسط یک متخصص تعویض دینام خراب با یک دینام جدید است.

2.بازسازی دینام

در این روش در صورت امکان تعمیر، دینام توسط تعمیرکار از روی موتور ماشین برداشته می‌شود و عمل بازسازی بر روی آن انجام می‌گردد. این کار زمان بر بوده اما به نسبت تعویض دینام از هزینه کمتری برخوردار است.

سخن پایانی

دینام خودرو قطعه مهمی در تامین انرژی برق می‌باشد که در صورت هر گونه مشکل یا خرابی در آن باعث اختلال در سیستم الکتریکی خودرو است. با انجام راه کارهای ساده مانند پایین قرار دادن دور فن کولر، بازدید و چک کردن تسمه دینام، روشن نکردن غیر ضروری چراغ ها و… می توانید در استفاده بهتر و جلوگیری از آسیب به دینام خودرو موثر باشید. همچنین جهت خرید دینام، تسمه و واترپمپ و سایر قطعات موتوری خودرو با قیمت مناسب میتوانید به فروشگاه لوازم یدکی وندایدک مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو