اموزش تعویض لنت ترمز
مقاله آموزشی

آموزش تعویض لنت ترمز

تعویض لنت ترمز یکی تر مهم‌ترین کارهایی است که برای نگهداری درست و ایمنی خودرو باید انجام شود. لنت ترمز یک قطعه کوچک است که با فشار دادن پدال ترمز، بر روی دیسک ترمز فشار می‌آورد و خودرو را متوقف می‌کند. در طول زمان، لنت ترمز به دلیل سایش و اصطکاک، کم کم خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد. در این بخش به آموزش تعویض لنت ترمز خواهیم پرداخت.

دلیل استفاده از لنت ترمز

استفاده از لنت ترمز و اهمیت به سلامت این قطعه  به دلایل زیر بسیار مهم است:

1.کنترل سرعت: لنت ترمز به عنوان یک قطعه کنترل سرعت عمل می‌کند و به راننده این امکان را می‌دهد که سرعت خودرو را به راحتی کنترل کند.

2.ایمنی: برای افزایش ایمنی خودرو و جلوگیری از بروز تصادفات بسیار مهم است. با استفاده از لنت ترمز، راننده می‌تواند خودرو را به سرعت متوقف و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو

3.عمر بیشتر سیستم ترمز: تعویض مرتب لنت ترمز، می‌تواند عمر سیستم ترمز خودرو را افزایش و هزینه‌های ناشی از تعویض قطعات دیگر را کاهش دهد.

4.کارایی بالاتر: لنت ترمز باعث افزایش کارایی سیستم ترمز خودرو می‌شود و به راننده این امکان را می‌دهد که خودرو را به سرعت متوقف کند.

در نتیجه، استفاده از لنت ترمز به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم ترمز خودرو بسیار مهم است و به راننده این امکان می‌دهد تا رانندگی ایمن و سلامت خودرو را حفظ کند.

انواع لنت ترمز

انواع لنت ترمز

لنت ترمز با توجه به نوع خودرو کاربری آن متفاوت است. سه نوع لنت ترمزی که در وسیله‌های نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت اند از:

لنت ترمز سرامیکی:

این نوع لنت ترمز عملکرد نرمی دارد. دوام بالا و بی صدا بودن از ویژگی های این لنت است.  با استفاده از لنت سرامیکی سرعت خودرو را به راحتی کنترل می‌شود و این قطعه دارای عمر طولانی‌تری نسبت به لنت ارگانیک است.

لنت ترمز ارگانیک:

این نوع لنت ترمز با استفاده از مواد آلی، فیبر و ترکیبات کربن ساخته می‌شوند. این لنت سایش متوسطی دارد و گرما زیادی تولید نمی‌کند. مناسب برای استفاده در مناطقی است که دارای دمای متوسط هستند. دارای قیمت مناسب و عمر کوتاه‌تری نسبت به لنت ترمز سرامیکی است. همچنین، این نوع لنت ترمز برای خودروهای سبک و رانندگی شهری مناسب است.

لنت ترمز نیمه فلزی:

این نوع لنت ترمز که حدود 30 تا 60 درست آن از ترکیبی از فلزی مانند مس، آهن و فولاد ساخته شده است. دارای عمر بلندتری نسبت به لنت ترمز ارگانیک است. این لنت ترمز برای خودروهایی که با سرعت بالا حرکت می‌کنند و بار زیادی روی آنها قرار دارد، مناسب است. این نوع لنت ترمز در شرایط حرارتی بالا و استفاده مکرر نیز عملکرد خوبی دارد. جز لنت‌های چندمنظوره پرکاربرد به شمار می‌آید.

خرید لوازم یدکی خودرو به قیمت بازار!

طول عمر لنت ترمز خودرو

هر قطعه یدکی خودرو با توجه به میزان استفاده، جنس و کیفیت قطعه دارای طول عمری است که پس از گذراندن آن دوره یا آسیب و فرسوده شدن، نیازمند تعویض می‌باشد. طول عمر لنت ترمز تقریبا 60 هزار کیلومتر رانندگی اعلام شده است. اما بسته نوع و کیفیت لنت همچنین نحوه رانندگی بین 30 تا 100 هزار کیلومتر این زمان متغییر است.

اموزش تعویض لنت ترمز خودرو

تعویض لنت ترمز جز مهم‌ترین کارهایی است که برای نگهداری درست و ایمنی خودرو باید انجام شود. لنت ترمز یک قطعه کوچک است که با فشار دادن پدال ترمز، بر روی دیسک ترمز فشار می‌آورد و خودرو را متوقف می‌کند. در طول زمان، لنت ترمز به دلیل سایش و اصطکاک، کم کم خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد. در این بخش به آموزش تعویض لنت ترمز خودرو خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: 12 راه کاهش مصرف سوخت که باید بدانید

قبل از هر چیز، باید بدانید که تعویض لنت ترمز یک کار ساده نیست و برای انجام اگر تجربه لازم را ندارید، بهتر است به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. اما اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید، باید به دقت و با دانش کافی اقدام نمایید.

مراحل تعویض لنت ترمز:

1.خودرو را در محلی ایمن پارک کنید و دستکش‌های محافظ را بپوشید.

2.در صورت وجود قالپاق چرخ را در بیاورید. مهرهای لاستیک مورد نظر را کمی شل کنید. این کار به دلیل آن است که زمانی که چرخ بر روی زمین است، باز کردن مهرها بطور دستی راحت تر است.

3.با استفاده از جک خودرو را بالا ببرید و سپس آن را بر روی پایه نگه دارید.

4.حال مهره های لاستیک را بطور کامل باز کنید. بهتر است لاستیک را بر زیر خودرو کنار پایه جک قرار دهید تا اگر زمانی خودرو از روی جک افتاد، بر روی لاستیک قرار گیرد و مستقیم به زمین برنخورد نکند.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض قطعات مصرفی سمند

5.با استفاده از یک کلید، پیچ‌های لنت ترمز را باز کنید و سپس لنت قدیمی را بیرون بکشید.

6.لنت جدید را به جای لنت قدیمی قرار دهید و پیچ‌های لنت ترمز را باز کرده و محکم کنید.

7.پس از تعویض لنت ترمز، باید ترمز خودرو را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که به درستی کار می‌کند.

در نهایت، لاستیک را جا زده و مهره های آن را ببنید. خودرو را از جک بردارید و به آرامی آن را به حالت عادی بازگردانید.

همچنین میتوانید از طریق لینک تعویض لنت ترمز ویدئو آموزشی تعویض لنت را مشاهده نمایید.

نکات خرید لنت ترمز
  1. توصیه می‌شود قبل از خرید لنت ترمز، مشخصات و نوع لنت ترمز مورد نیاز خودرو خود را به دقت بررسی کنید.
  2. با توجه به نوع لنت ترمز مورد نیاز، به برند‌های معتبر و با کیفیت توجه کنید.
  3. هنگام خرید لنت ترمز، به تاریخ انقضای آن توجه کنید و از لنت‌هایی که به مدت طولانی در فروشگاه قرار داشته‌اند، خریداری نکنید.
  4. برای اطمینان از کیفیت لنت ترمز، به دلیل اینکه این قطعات بسیار حیاتی برای سلامت خودرو هستند، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و مجاز خرید کنید.
  5. همچنین، پیش از خرید لنت ترمز، قیمت‌ها را مقایسه کرده و از فروشگاهی که بهترین قیمت را ارائه می‌دهد، خریداری کنید.

خرید لنت ترمز

سخن پایانی

در این پست به اموزش تعویض لنت ترمز و کاربرد این قطعه پرداختیم. باید به یاد داشت که تعویض لنت ترمز هر چند کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما باید با دقت و به دانش کافی انجام شود. همچنین، بهتر است لنت ترمز را به صورت جفت جفت تعویض کنید تا ایمنی خودرو حفظ شود. جهت خرید لوازم یدکی خودرو یا سفارش قطعه مورد نظر میتوانید از طریق فروشگاه لوازم یدکی وندایدک اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو