افزایش قیمت خودروهای فرسوده
اخبار بروز

افزایش ناگهانی قیمت خودروهای فرسوده!

یکی از موضوعات داغ این روزهای بازار خودرو، مسئله افزایش قیمت خودروهای فرسوده است. خودروهایی که سال‌هاست در جاده‌ها حرکت و دیگر به نوعی از تکنولوژی قدیمی و ناکارآمد استفاده می‌کنند. این خودروها علاوه بر آلودگی هوا و صدمات زیست‌محیطی، برای رانندگان و مسافران نیز خطراتی را به همراه دارند. در چند روز گذشته قیمت خودروهای فرسوده بطور عجیبی افزایش پیدا کرده و به گفته مشهدی شریف رئیس انجمن اسقاط خودرو‌های فرسوده، ۴۰ هزار گواهی اسقاط در صفحه مراکز اقساط به قیمت ۳۵ میلیون تومان موجود است.

افزایش قیمت خودروهای فرسوده

چندی قبل ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در جدولی تعداد گواهی اسقاط برای شماره ‌گذاری انواع خودروها را اعلام کرد. همچنین رئیس این ستاد تاکید کرد که تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلفند از گروه گواهی اسقاط مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند. این دستور به شرح زیر است:

نوع کاربری

تعداد گواهی معادل

موتور سیکلت

7/1

تاکسی

2

ون نوع M1

3

مینی بوس و ون نوع M2

5

اتوبوس شهری و بین شهری

12

وانت (1 تن و پایین تر)

2

وانت (1 تن بالاتر)

3

کامیونت (2 تا 6 تن)

3

کامیون سبک (6 تا 10 تن)

5

کامیون متوسط (10 تا 26 تن)

12

کامیون سنگین (26 تن و بالاتر)

14

کامیون کشنده

16

مطالعه بیشتر: نحوه استعلام خلافی خودرو چگونه است؟

بر این اساس خودروهای تولیدی مشمول قانون مذکور به هفت گروه شامل انواع ﻣﻮﺗﻮﺭﺳﯿﮑﻠﺖ، سواری، ون، وانت، کامیونت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و کشنده تقسیم می‌شوند. براساس جدول معادل‌ سازی، تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای خودروهای تولیدی و وارداتی مشخص شده تا سازندگان و واردکنندگان وسائل نقلیه براساس آن برای شماره‌ گذاری محولات خود اقدام کنند. در نتیجه مالکان خودروهای صفرکیلومتر داخلی و خارجی برای شماره‌ گذاری اتومبیل‌های خود پس از مفاد اعلام آیین‌نامه 7، به ارائه گواهی اسقاط نیازمند شدند. زیرا آخرین بند آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده به موضوع الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی اشاره دارد. مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند. در پی این موضوع قیمت خودروهای فرسوده بطور ناگهانی افزایش داشته‌اند.

افزایش قیمت خودروهای فرسوده

خرید لوازم یدکی خودرو با یک کلیک!

قیمت اصلی خودروهای فرسوده

به گفته رئیس انجمن اسقاط، قیمت لاشه خودرو در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان می‌شود. قیمت خرید خودرو حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان می‌باشد، بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود، حدود ۵ میلیون تومان است. در نتیجه فریب برخی از افراد سود جو را که برای فروش خودروهای فرسوده با قیمت بالاتر از ارزش واقعی، نباید خورد. در پایان با توجه به افزایش تولید خودروهای جدید و پاک‌تر، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، تعداد خودروهای فرسوده کاهش یابد و این مسئله به عنوان یکی از چالش‌های مهم در حوزه حمل و نقل و محیط زیست، مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو پژو 207

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو